Biodlingskalender: Maj

Biodlingskalender - Maj
Biodlingskalender - Maj

När maskrosor och fruktträd blommar har biodlaren sin skönaste tid, om denne har skött sin materialvård under vintern och våren. Ramar har trådats och de har mellanväggar insmälta, cirka 10 st per bisamhälle ska det finnas. 

Se hur växandet i naturen verkar gränslöst. Allt blommar och bina jobbar, bofinken ropar optimistiskt i körsbärsträdets topp och i fjärran hörs gökens lockande toner. Det är nu vi biodlare ska sätta oss ner och njuta, tids nog får vi jobba med bisvärmar och honung.

Nu kan du sätta på den fösta skattlådan, gärna ramar med hälften vaxmellanväggar och hälften utbyggda vaxkakor (om du har sparat det i lagret). Sätt mellanväggarna i mitten av lådan. Använder du spärrgaller så placeras det under skattlådan. Mer behöver du inte göra…

Viktiga dragväxter i maj är t.ex. Lönn, Äpple, Körsbär, Rönn, Kastanj, Maskros, Krusbär, Svarta vinbär, Röda vinbär.

Johann gör yngelkontroll och sätter första skattlådan på Töreboda-kupan, Nacka-kupan och Multikupan, en riktig sommarvarm dag i maj.

En kortare version av “Första skattlådan”.

Försommarhonung –  en allmän betäckning för honung skördad från försommaren. Bina behöver oftast denna tidiga honung själva men vid bra förutsättningar kan det ge ett överskott till biodlaren.

En film om bra platser för bigårdar som tillgodoser binas behov och som ger goda chanser till unika honungssorter med smak av växtligheten i omgivningen.

Solvaxsmältaren kan ställas ut när dagarna börjar bli soliga och varma – ett enkelt och billigt sätt att smälta gammalt eller skadat bivax ur ramar och avtäckningsvax under sommaren med hjälp av solens energi.

Några tips om du tänker måla dina bikupor.

Bikupor av trä kan ytbehandlas med linolja om man föredrar det.

En introduktion till vad biväxter, bifoderväxter eller dragväxter är.

Att göra i maj

Läs mer om biåret i Biodlingskalendern.