Bok om biodling

Bin till nytta och nöje - Bok om biodling
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone

Bin till nytta och nöje - kurs- och inspirationsbok om bin och biodling

”Bin till nytta och nöje” är den perfekta introduktionen till biodlingens spännande värld. Den rikt illustrerade boken ger all nödvändig kunskap för dig som vill skaffa egna kupor och bjuder på lustfylld läsning för den som bara vill veta mer om bin, honung och pollinering.

Denna klassiker i den moderna bilitteraturen kommer nu ut i sin sjätte upplaga. Tabeller och statistik har reviderats, nya bilder har tillkommit. Boken följer i allt väsentligt den fjärde utökade upplagan som fick ett nytt kapitel om binas sociala liv och utökat avsnitt om honung och pollen.

Efter ett inledande avsnitt om biodlingen i historien och honungsproduktionen i Sverige och världen, så förs läsaren rakt in i den praktiska biodlingens alla mysterier. Vi får lära oss hur bisamhället är organiserat och hur samspelet mellan bin och biodlare bäst går till.

En kalendarisk redogörelse för året i bigården med praktiska råd är stommen i boken, men stort utrymme ges också åt beskrivningen av honungens egenskaper och behandling. Ett kapitel om biväxter och pollinering visar vilka blommor som bina föredrar och hur skörden av frukt, frö och bär kan öka med binas hjälp.

Redan när boken kom ut första gången beskrevs den som en blivande klassiker inom biodlingslitteraturen. Omdömet har stått sig och den används idag som lärobok vid de flesta kurser och studiecirklar i biodling, men lämpar sig lika bra för självstudier för dem som tänker sig biodling som en hobby eller bisyssla.

Författaren Carl Otto Mattson har varit ordförande i Sveriges Biodlares Riksförbund. Till yrket är han journalist och har producerat naturfilmer för TV. Illustratören och fotografen Johann Lang har producerat en mängd informationsmaterial om bin, biodling och biprodukter. De är båda erfarna biodlare och studieledare med över 45 års arbete inom svensk hobby- och yrkesbiodling.

Klicka här för att provläsa boken.

Press och kommentarer

En blivande klassiker för kommande generationer biodlare.
Smålandstidningen

Fascinerande och pedagogiskt om biodling. Svindlande sköna bilder.
Östra Småland

En rikt illustrerad handbok där praktiska råd blandas med historia och fakta.
Gefle Dagblad

Här får man lära sig det mesta om denn människans trogna följeslagare sedan tiotusen år.
Skaraborgs Läns Tidning

Pedagogisk och roande beskrivning av biodlingens villkor, mödor och glädjeämnen.
Trelleborgs Allehanda

De fantastiska fotografierna, tabellerna och skisserna gör boken inbjudande och lättillgänglig.
Land Trädgård

Här står allt du behöver veta om blommor och bin.
Hemträdgården

En upplevelse i binas värld.
Värmlandsbygden

Beställ hos våra återförsäljare

Du kan även be din lokala bokhandel eller bibliotek ta hem boken om den inte finns i lager.

Är du kursledare eller återförsäljare?

Begär offert eller eller beställ via Bokinfo (tidigare kallat Bokrondellen).

Bokfakta

Titel: Bin till nytta och nöje
ISBN: 9789163781278, inbunden, 192 sidor
Upplaga: nr 6, första upplagan 1994
Utgivningsdatum: 2015-05-05
Författare: Carl Otto Mattson
Fotograf/illustratör: Johann Lang
Provläs boken: Smakprov, Provläs
Omslag:Högupplöst omslagsbild
Förlag: Artcopyinfo@artcopy.se
Studieplan: Studieplan/kursplan
Miljö: Inlagan är tryck på Svanen-märkt papper. Tryckplåtar är framställda på kemifri sättare.
Made in Sweden. Bin till nytta och nöje produceras och trycks i Sverige. Precis som när du köper närproducerad honung stöder du svenskt småföretagande och svenska tryckerier istället för storförlagen som oftast trycker utomlands.

Studieplan

En studieplan för kursledare (av Per Thunman, Wermdö Skeppslags Biodlarförening) anpassad till Bin till nytta och nöje kan hämtas som PDF här. Studieplanen är anpassad till upplagor fr.o.m. nr 4. Upplaga nr 5 och 6 har endast mindre justeringar och fungerar lika bra för dig som använder studieplanen.