206 tips kom in till Livsmedelsombudsmannen under 2014. Tipsen rör sig om allt från dålig hygien på restauranger till felmärkta varor. Syftet med Livsmedelsombudsmannen är att öka upptäckten av och förebygga livsmedelsbrott.
– Många tips har lett till fortsatt utredning. I flera ärenden finns misstankar om både livsmedelsbrott och andra brott, som till exempel smugglingsbrott, säger Jan Sjögren, avdelningschef på Livsmedelsverket.
Tjänsten Livsmedelsombudsmannen inrättades i oktober 2014 och fungerar som en så kallad visselblåsarfunktion. Den vänder sig till anställda i livsmedelsbranschen som vet eller anat att något inte går rätt till.
– Konsumenter och seriösa företagare drabbas mycket negativt av livsmedelsföretag som inte följer lagar och regler som skapats för att skydda konsumenterna, säger Jan Sjögren.
I merparten av tipsen är det inte Livsmedelsverket som ansvarar för utredning eller uppföljning så därför skickas ärendena vidare till behöriga myndigheter, oftast till de kommunala miljö-och hälsoskyddsnämnderna.
Tipsen har kategoriserats som:
- Märkningsbrott
- Smugglingsbrott
- Undermåliga hygienförhållanden
- Livsmedel som inte är säkra att äta
- Brott som gäller livsmedel eller kosttillskott som sålts på nätet.
Tjänsten Livsmedelsombudsmannen tar emot tips från alla delar av livsmedelskedjan. Från gården där djur föds upp till slakteri, transport, paketering och handel.
– Du kan anmäla allt som du misstänker inte följer regelverket. Det kan handla om felmärkning av en vara eller fusk med varor på andra sätt, säger Jan Sjögren.
Den som kontaktar Livsmedelsombudsmannen kan välja att inte ange sitt namn och därmed vara helt anonym. Anmälan görs på Livsmedelsverkets webbplats, via epost eller telefon.
Källa: Livsmedelsverket